undersökningar

Marknadsundersökningar ger företaget en bra start

Marknadsundersökningar ger företaget en bra start

editorial

Ibland är ens allra bästa vänner inte de som man ska lita mest på. Hur många gånger har man inte sett hur någon provar att sjunga för Idol utan att ha en enda fiber av musik i kroppen? Vad sa egentligen den personens vänner om att ställa upp i programmet? Samma sak med den där nya vita klänningen som chefen har på sig. Varför påpekade ingen i hennes närhet lite försiktigt att den faktiskt inte bara är somrig och tunn, utan helt enkelt genomskinlig? 

Bra vänner är inte alltid kritiska. Då gäller det att kunna lita på någon annan. Är man i färd med att skapa ett nytt företag, eller bygga ut sin befintliga verksamhet, så är det inte jättebra att bjuda hem det allra tajtaste gänget på middag och pitcha sin idé över ett par flaskor vin. Man behöver en stabilare grund än så!

 

undersökningar

 

Marknadsundersökningar finns i många varianter

Det bästa sättet att undersöka vilken marknad som finns för ett nytt företag, eller en utvidgning av sortimentet, är att genomföra en marknadsundersökning. Marknadsundersökningar finns i många olika varianter. Vill man gå på djupet och undersöka inställningen kring en viss produkt kan man sätta ihop en fokusgrupp. Vill man istället se hur produkter landar i breda lager är kanske enkäter lösningen. 

Eftersom det finns många olika varianter av marknadsundersökningar kan man skräddarsy tjänsten efter sina behov. Dessutom kan undersökningar utföras på många olika sätt. Kontakta ett företag som tillhandahåller olika marknadsundersökningar och få hjälp att välja. 

Telefonintervjuer kan vara korta för att läsa av möjliga kundsegment, eller utförliga för att göra uppföljningar på kundens intryck av en produkt eller tjänst. En intressant variant av undersökning kartlägger till exempel varför en kund stannar kvar i en köpsituation från första kontakt till färdigt köp. Vet man varför man säljer är det lättare att bli ännu bättre!