Fungerande telefonkommunikation är avgörande

Oavsett vad ett företag har för inriktning eller storlek är det avgörande för en fungerande drift att man har en bra telelösning. Det ska gå enkelt och smidigt att kommunicera både med medarbetare internt och med personer utanför verksamheten. Företagets behov är vad som får styra vilka val av telelösningar som kan vara intressanta, men utgångspunkten är alltid att det ska fungera friktionsfritt att ringa till och från företaget. För att ta reda på vilken typ av lösning som passar bäst kan man anlita företag som gör såväl analys som installation av det som passar er bäst.

 

 

Fast televäxel eller molnbaserad

 

För många branscher passar en fast telefonväxel bäst. En sådan är operatörsoberoende och kan ha såväl fast placerade telefoner som bärbara enheter kopplade till sig. Exempel på företag där fast telefonväxel lämpar sig bra är callcenter och hotell. Om man önskar en telelösning som kan integreras med exempelvis Office 365 på ett bra sätt är en molnbaserad tjänst att föredra. Det går att få en molnbaserad telefonväxel knuten till olika operatörer eller en som är operatörsoberoende. Om man redan har ett avtal med en operatör som man är nöjd med kan man många gånger välja den operatörens helhetslösning där även televäxeln är integrerad.

 

Utgå från företagets behov

 

Det finns många olika varianter att välja på. För att få den telelösning som passar bäst kan man anlita ett företag som tar hand om hela kedjan, från behovsanalys och de praktiska och tekniska förutsättningarna till en färdig installation. Bara för att en lösning passar perfekt för ett företag innebär det inte att den blir bra för ett annat. Därför är det viktigt att få hjälp med att hitta rätt bland alla möjliga alternativ. Ett av de företag som erbjuder bland annat kostnadsfri konsultation är Telebolaget som finns på flera orter runt om i landet.