Att skaffa nya och vårda gamla

Vad har ert företag för strategier när det kommer till kundvård? Hur skaffar ni nya kunder och hur behåller ni dem när de väl har gjort sitt första köp? Med finare ord talar vi om kundlojalitet. Dvs. hur du får en kund att bli återkommande och frekvent och hur du får dem att handla mycket. Troligen har ni någon på företaget som är ansvarig för kundvård och de är då experter på vad ni gör för att skaffa nya kunder och för att behålla dem ni redan har. Kanske har ni till och med en kundklubb?

Vilka klubbar är du med i?

Om du tänker efter så inser du ganska snabbt att du själv är medlem i mängder av olika lojalitetsprogram. På matvarubutiken där du handlar som oftast, på matvarubutiken du handlar näst oftast och på butiken vid jobbet där du handlar din lunch. Du är säkert med i en kundklubb där du köper idrottskläder och skor, på det apotek du handlar oftast och så vidare. Det är ganska galet vad många program för kundlojalitet som existerar. Men om de flesta företag skapar en kundklubb måste det ju vara för att det faktiskt fungerar.

 

Mjukvara och leverantör

Om du söker upp en leverantör av kundklubbar såsom t.ex. https://www.inspirationcompany.se/ så kommer du att finna att det mesta är klappat och klart och bara att köra. Du köper en programvara där du kan importera dina kundregister, sköta utskick, se försäljning och utfall. Hanterar du nyhetsbrev, kuponger och allt i en och samma mjukvara kan du skapa ett riktigt spännande register för kundanalys. Kanske har er kundklubb ett kort eller åtminstone en app i mobilen där kunden loggar in för att identifiera sig – kanske har ni även forum och community där era kunder kan samverka och umgås – dessa funktioner kallas för mervärden.